sunnuntai 25. toukokuuta 2014

keittiökokemuksia, osa 4

No pitihän minun vielä ennen lopullista päätöksen tekoa käydä vielä muutama liike läpi... Sitä täydellistä keittiötä tai ovea kun ei tuntunut löytyvän. Lisäksi ajan kuluessa tuntuivat omatkin suunnitelmat selkiytyneen, joten tiesi mitä oli hakemassa. Niinpä kävin läpi vielä HTH-keittiöt, Domus-keittiöt sekä Nixi-keittiöt. Vain Nixi-keittiössä palvelu oli erinomaista, muista ei ole juuri hyvää sanottavaa...


via


liike:
HTH-keittiöt, Fredrikinkatu Helsinki

ennakkokäsitys:
ei ennakkokäsitystä, kivan näköisiä keittiöitä esitteessä

kokemus:
Myyjä oli mielestäni jotenkin poissaoleva, eikä keskittynyt asiakkaaseen. Pohjapiirustuksiin ei oltu tutustuttu, joten kävimme läpi keittiömme erikoisuudet. Palvelu oli "no tässä nämä nyt on" -tyyppistä.  Myyjästä piti oikein nyhtää tietoja irti. Kun lähdin liikkeestä, mietin, että en kyllä varmasti tästä keittiötä tilaa.

Mielestäni keittiöt olivat esitteessä selvästi paremman näköisiä kuin paikan päällä. Paikan päällä olevista keittiöistä ei jäänyt laadukasta kuvaa - en tätä osaa tarkemmin valitettavasti kuvailla. Ehkä myyjällä oli osuutensa tähän.

ajankäyttö:
Noin tunnin verran vierähti liikkeessä ollessaan.

tarjous:
Tämä on se hullunkurisin juttu - tarjous ei koskaan saapunut sähköpostiin. En tosin viitsinyt tarjouksen perään juurikaan kysellä, koska tiesin, että heiltä ei meille keittiötä löydy.

positiivista:
Laadukkaat nettisivut ja hyvä esite.

parantamisen varaa:
Palvelu, palvelu ja palvelu. Tarjous olisi ollut mielenkiintoista nähdä.


via


liike:
Domus, Vantaan Varisto

ennakkokäsitys:
hyvä valikoima, hyvät keittiöt. Kuullut kehuja myös blogien puolella.

kokemus:
iso pettymys - koska tarjousta ei myöskään tullut koskaan perille, tästä selitän lisää alla.

Sinänsä kokemus olisi muuten ollut hyvinkin positiivinen - myyjä oli tutustunut lähettämiini pohjapiirustuksiin ja miettinyt keittiötämme. Kävimme hänen kanssaan perusteellisesti keittiötoiveita läpi ja myös eri vaihtoehtoja punnittiin. Kotiin lähtiessäni jäin positiivisen odottavalle kannalle - odottamaan tarjousta.

Tarjousta ei koskaan tullut, enkä tavoittanut enää samaa myyjääkään sähköpostitse taikka puhelimitse. Niinpä lähdimme käymään miehen kanssa liikkeessä paikan päällä katsomassa mikä maksaa. Ilmeni, että myyjä ei enää ollut liikkeessä töissä. En tiedä mitä hänelle oli käynyt, mutta sain sellaisen käsityksen, että hänen palveluita ei enää liikkeessä kaivattu. Kerrottiin, että hänen jäljiltään jäi paljon asiakkaita ja tätä sumaa käyvät nyt läpi muut asiakaspalvelijat. Meihin otettaisiin yhteyttä noin kahden viikon kuluessa. Valitettavasti elettiin jo huhtikuun loppua ja keittiövalinta piti tehdä, joten Domus jäi auttamattomasti laskuista pois.

Jäin kyllä ihmettelemään, että mitähän oli käynyt, koska myyjän kanssa alunperin keskustellessa hän ei missään vaiheessa maininnut työpaikan vaihdosta. Ilmeisesti sairaustapauksesta ei kuitenkaan ollut kyse, niin kärkkäästi sieltä tuli, että "hän ei ole enää meidän palveluksessa, vaan siirtyi toisiin tehtäviin". Olikohan myyjällä jotakin Domusta vastaan kun jätti ilmeisen monta asiakasta kesken niille ilmoittamatta tai niitä varoittamatta.

ajankäyttö:
Noin puolitoista tuntia meni myyjän kanssa alunperin keskustellessa, vaihtoehtoja selaillessa jne.


tarjous:
ei tullut perille

positiivista:
ensivaikutelma, ensikäynti

parantamisen varaa:
jälleen kerran palvelu, mutta pistän tämän nyt odottamattoman tapahtuman piikkiin. Ilmeisesti myyjän käytös tuli Domuksellekin yllätyksenä. Ja kyllä meihin otettiin sitten yhteyttä, mutta valitettavasti liian myöhään.



via


liike:
Nixi-keittiö, Lauttasaari

ennakkokäsitys:
laadukkaat keittiöt, erityisesti mattasamettiovi kiinnosti

kokemus:
erittäin positiivinen. Myyjä oli tutustunut pohjapiirustuksiin paikan päälle tullessa. Jo puhelimessa annettiin vastauksia kysymyksiin. Kaikki toimi, tarjous tuli ajallaan, vaikka myyjä ilmoitti väliaikaisesti olevansa yksin liikkeessä. Erittäin ystävällinen ja asiantunteva. Suosittelen lämpimästi.

ajankäyttö:
noin tunnin verran vierähti myyjän kanssa keskustellessa

tarjous:
keittiö: 11490€ samettimaalatuilla ovilla (saarekkeessa ei samettimaalia)
kvartsitasot: 4050€

positiivista:
Erittäin ystävällinen, asiantunteva, nopea ja mukava palvelu. Myyjä otti selvää kaikista yksityiskohdista ja selvitti asiat vielä tehtaan kanssa jos jokin oli epäselvää.

parantamisen varaa:
Valitettavasti hinta oli tällä kertaa meille liian korkea. Mies oli myös sitä mieltä, että samettimaali ei nyt ole niin ihmeellinen, että siitä pitäisi näin paljon lisää maksaa. 

6 kommenttia:

  1. Vastaava tarjouksen saapumattomuus on meillä meneillään Topin kanssa. Olen käynyt siellä jo kahdesti paikan päällä ja tarjouksen piti tulla viikko sitten. Mitään ei näy eikä kuullu enkä suoranaisesti jaksa/viitsi itse kysellä perään - mielestäni se ei ole asiakkaan tehtävä. Lisäksi olen jo henkisesti ostanut keittiöni muualta, joten senkään puoleen ei ole kiinnostusta kysellä ;) Keittiömaailmasta pyysin paria tarkennusta tarjoukseen s-postilla, mutta vastausta ei ole tullut tuoltakaan. Hieman pistää miettimään tätä alaa nyt, kun luin tämän sinunkin postauksen... :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarjouksen saapumattomuus todella harmittaa - etenkin Domuksen tarjous, koska siellä oli ihan varteenotettavia keittiöitä. Mutta olemme tyytyväisiä keittiövalintaamme. Kyllä se on enemmän myyjän tappio, jos antaa huonon kuvan itsestään. Tieto sellaisesta kyllä leviää nykyaikana. Ja myös päinvastoin - olen valmis antamaan kiitokset niille, joille se kuuluu :)

      Onkohan keittiömyyjillä jonkinlainen "sisäinen tunne" potentiaalisesta asiakkaasta - jos näkee että asiakas ei ole innostunut, ei vaivaudu hänelle tarjoustakaan laskemaan? Mutta tälläinen tunne myös toteuttaa itseään - eihän asiakkaalle edes anneta mahdollisuutta, jos ei tarjousta kuulu.

      Poista
  2. Mikä noita keittiöfirmoja vaivaa, liikaa asiakkaita? Me tilattiin kalustepuusepältä, ja saatiin sellainen kun haluttiin. Eikä hintakaan ollut liian kova, halvempi kuin yhden kalustefirman tarjous.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanos muuta, samaa ihmettelen minäkin. Kalustepuusepältä tilaaminen kuulostaa oikein hyvältä vaihtoehdolta - varmaan monien kohdalla ennakkoluulo kovasta hinnasta karkottaa. Mutta taitaa tosiaan olla vain ennakkoluulo. Eivätkä kalustepuusepät myöskään markkinoi itseään niin aktiivisesti kuin keittiöliikkeet - toisin sanoen hyvää kalustepuuseppää on vaikeampi löytää. Mukava kuulla että te saitte juuri sellaisen keittiön kun halusitte ja vieläpä sopivaan hintaan :)

      Poista
  3. Kokemukset ovat valitettavasti täällä aivan samanlaiset. Ihmettelen tuota keittiöfirmojen käytöstä tässä talouden tilassa, vai onko oikeasti niin paljon hommaa ettei ehditä vai eikö ymmärretä asiakaspalvelun merkitystä näinkin isossa hankinnassa? Itse jouduin pyytämään HTH:lta, Kvikiltä ja keittiömaailmalta tarjoukset, siis soittamaan perään ennenkuin tarjous tuli. Kummallista asiakaspalvelua ja ei siis mitenkään positiivisessa mielessä. Meidän keittiö tulee Puustellilta, joka oli asiakaspalvelussaan aivan omaa luokkaansa, Nixi-keittiöt hyvänä kakkosena. Eikä hintakaan ollut muihin verrattuna kalleimmasta päästä, Nixi oli jopa Puustellia kalliimpi loppusuoralla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä saa mitä tilaa - osa liikkeistä siis suorastaan karkottaa asiakkaat muualle. Onneksi osassa liikkeistä osataan ottaa asiakkaista koppi ;)

      Nixi oli todellakin Puustellia kalliimpi vaihtoehto - toisaalta sekä Puustellilla että Nixillä oli omat "juttunsa" asiakkaiden houkuttelemiseksi mitä muista liikkeistä ei välttämättä saanut.

      Poista